VeikkoPoyhonen Yhdessä eteenpäin!

Taksiuudistus tuli. Miltä nyt tuntuu?

Uusi liikennepalvelulaki astui voimaan 1.7. Perinteinen säännöstelty taksipalvelu jäi historiaan. Osa taksinkäyttäjistä on uudistuksesta innoissaan, osa taas suree turvalliseksi ja luotettavaksi koettun vanhan järjestelmän poisjäämistä. Vanha järjestelmä edellytti kaikkiin taksiautoihin mittarit ja katolle valaistun, taksista kertovan merkin. Nyt mittari ei ole pakollinen eivätkä hinnat säänneltyjä. Taksiautojen laatu oli vanhassa järjestelmässä korkea, kun taas uusi liikennepalvelulaki vapauttaa kyydintarjoajan miettimästä autonsa laatua ja turvallisuutta. Hinnat vapautuivat myös kilpailulle, joten jokainen kyydinottaja itse vastaa siitä, mitä maksaa palvelusta. Voi olla mahdollista, että verottajakin menettää osan saatavistaan. Uusi liikennepalvelulaki onkin tarkoitettu myös huijareille, joilla on osaamista hämätä vanhuksia ja vammaisia sekä verottajaa.

Helsingin Sanomat testasi hintoja ja palveluja (8.8.2018). Testi osoitti, että hintaerot jäivät yllättävän pieniksi. Sen sijaan erot odotusajoissa olivat todella merkittäviä. Osaava taksinkäyttäjä hyötyy kilpailusta.

Laki on ollut voimassa Suomessa reilun kuukauden. Kokemuksia uuden järjestelmän palveluista ei ole riittävästi. Näkövammaisena pelkään uuden palvelun käyttämistä, koska informaation saaminen on kuuloaistin varaista. On mahdollista, että kohdalleni osuu onnenonkija, jonka perimmäisenä tarkoituksena on rahastaa vammaista matkustajaa. Tästä syystä olen turvautunut taksikyytiin vain kerran. Se, hämmästyttävää kyllä, onnistui kohtuuhinnalla. Kuljettaja oli luotettava. Hänen ilmoittamansa hinta piti loppuun saakka.

Koen, että uusi liikennepalvelulaki suosii nuoria, tervenäköisiä ja nopeaälyisiä. Sen sijaan se sisältää suuria riskejä näkövammaisille ja muille vammaisille sekä ikäihmisille. Pidän todennäköisenä, että viimemainitut ryhmät suhtautuvat pelokkaasti taksiuudistukseen ja sen tarjoamiin palveluihin. He jäävät kaipaamaan vanhaa, tuttua ja turvallista järjestelmää taksamittareineen ja korkealaatuisine taksiautoineen. Turvallisuudesta ja laadusta maksaa mielellään.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän jukkakleppalahti kuva
Jukka Leppälahti

Testissä odotusaika oli mitä sattui. Kun valitset mihin firmaan soitat, joudut odotusarpajaisiin. Ei naurata, jos matka vaikka lentokentälle. Luotettavuus nyt huonompi kuin vr:n lentokenttäjunien.

Pekka Iiskonmaki

Taksipalvelut maaseudulla paranivat moninkertaisesti.

Nousivat laatu ja saatavuus. Hintakin putosi.

Käyttäjän LasseHietanen kuva
Lasse Hietanen

Hei. Kiitos Veikko, pidin kirjoituksestasi. Olen kanssasi samaa mieltä kaikista asioista, mitkä koet heikennyksinä. Luotettavuus ja turvallisuus pitäisi olla ensisiaiset taksipalvelussa ja tietysti rehellisyys. Jokaisessa autossa pitäisi olla "huoneentaulu" näkyvällä paikalla; Hauan rakastaa sinua, kuin toivoisin sinunkin rakastavan minua. Kaikki asioiden ja toimintojen uudistajat pitäisi olla Jeesukseen Kristukseen uskovia ihmisiä. Hän lähti aina hoitonsa kaikkein vähimmistä. niin siinä sai toisetkin parhaan avun. Sitä Hän meille tahtoo tänäkin päivänä, että saisimme osaksemme. Lämpimin, Siunaavin terveisin Lasse Hietanen.

Käyttäjän Kalle kuva
Kalle Pohjola

Etelä-naapurissamme on ollut voimassa yli kaksikymmentä vuotta saman tyyppinen järjestelmä kuin nyt Suomessakin. En ole siellä kokenut autojen laadun olevan yhtään huonompi kuin Suomessa vanhan taksilain aikaan.
Toki mainitut epäkohdat vammaisten ja vanhusten osalta pitänevät paikkansa. Maaseudun osalta peloteltiin palvelujen heikkenevän, näyttäisi, että toisin kävi.

Toimituksen poiminnat